FRÅGOR & SVAR
14 november 2024
När gäller OB och hur registreras det i Personalkollen?
Som arbetsgivare är det viktigt att ha koll på när obekväm arbetstid (OB) inträffar och hur OB-tillägg hanteras.
OB innebär att dina medarbetare arbetar på tider utanför vanliga kontorstider, som kvällar, nätter eller helger. För dessa perioder har de rätt till OB-tillägg, som varierar beroende på vilket kollektivavtal ni följer. Här går vi igenom de specifika reglerna för två av de vanligaste avtalen inom branscher där OB förekommer och som Personalkollen stödjer, nämligen Visitas avtal och Detaljhandelsavtalet.
När gäller OB enligt Visita/HRF och Visita/Unionen
Visitas avtal är relevant för er som arbetar inom hotell- och restaurangbranschen. OB-ersättningen här är indelad i två nivåer beroende på tid på dygnet och veckodag. Här är en översikt:
När gäller OB enligt Detaljhandelsavtalet?
Detaljhandelsavtalet, som gäller för er som arbetar i butiker och varuhus, har ett annorlunda OB-upplägg. Här är en sammanfattning:
Hur hanteras OB i Personalkollen?
Personalkollen sköter OB-tilläggen automatiskt enligt de avtal ni följer och uppdaterar OB-tilläggen vid varje avtalsändring från Visita och Detaljhandelsavtalet. När dina medarbetare stämplar in, registreras OB-tillägg enligt Visita/HRF, Visita/Unionen eller Detaljhandelsavtalet direkt i systemet. Om ni inte följer något av dessa avtal har du möjlighet att skapa egna OB-tillägg och enkelt anpassa när dessa ska gälla.
Vill du veta mer om hur Personalkollen kan underlätta för din verksamhet?
Boka ett kostnadsfritt demo idag!